آيدين آغداشلو در گفتگو با خبرنگار "مهر" درباره نمايشگاه اردشير محصص و اساسا ويژگي هاي هنري وي گفت: "نمايشگاه محصص نمايشگاه مهمي است، زيرا آثار يكي از مشهورترين و مهم ترين طراحان دوران پس از انقلاب را به نمايش عموم گذاشته و اين براي نسلي كه نزديك به 30 سال است آثار او را نديده اند، فرصتي مغتنم خواهد بود."
از آثار اردشير محصص
وي افزود: "محصص در دوراني در طراحي گرافيك و كاريكاتور ايران جايگاهي شناخته شده و مشخص داشت. او با توجه به روش هاي فني گرافيك دوره قاجار و ادغام آن با هنر معاصر موفق شد به زباني دست يابد كه بسيار آشنا، تلخ، سياه، مستقل و خاص بود. موضوع آثار او از كاريكاتورهاي ساده با مجله "توفيق" در دهه چهل آغاز شد و با طرح هايي از طنز سياه و پر از هاشورهاي ريز با موضوع جا به جايي بخش هاي مختلف اندام انساني و نگاه تند به دوران قاجار همراه بود."
آغداشلو در ادامه خاطرنشان كرد: "براي نسل جوان ما بازنگري به آثار نسلي از هنرمندان كه به خاطر مهاجرت، آرام آرام از يادها رفتند بسيار لزوم و اهميت دارد. يادآوري آنها بر اساس همين مستندات است كه شكلي متفاوت و معاصر به خود مي گيرد. همان قدر كه در دوراني در باب اهميت و ارزش آثار اردشير محصص مبالغه شد، به همان نسبت فراموش شدن او در اين 25 سال منصفانه نخواهد بود."
اين هنرمند پيشكسوت درباره وضعيت بهمن محصص نقاش پيشكسوت و پسر عموي اردشير كه او نيز به سهم خود در تاريخ هنر ايران تاثيرات بسزايي داشت گفت: "بهمن محصص مدتي در شهر رم ايتاليا زندگي مي كرد و مدتي هم در شهرهاي گيلان ديده شد. اما هيچ كس خبر درستي از وي ندارد. من مدت ها رد پايش را دنبال كردم بلكه بتوانم با اين جستجو اطلاعات خود را از وضعيت او كامل كنم كه متاسفانه اين امر ميسر نشد و رد او را گم كردم."
نظر شما